BLACK FRIDAY 🖤 GREEN FRIDAY 💚

Op 29 november is het BLACK FRIDAY, maar voor Dille & Kamille is het GREEN FRIDAY. Ze sluiten alle winkels én hun webshop en pakken het helemaal anders aan. Wij kregen de kans om met Dille & Kamille samen te werken. We voelden ons aangetrokken door hun onderscheidend aanbod. We voelden ons aangesproken door hun mooie verhaal. 🌱 Het was fijn om met hun team te overleggen en mooie dingen op te leveren. De medewerkers zijn echt hun beste ambassadeurs.


🖤 Waarom zou je als kmo WEL deelnemen aan Black Friday? 🖤

🖤 Omzet: je ziet een kans tot verhoging van je omzet.
🖤 Klanten: fans van Black Friday durven wel eens nieuwe merken en bedrijven uit te proberen op Black Friday.
🖤 Voorraad: afbouw van de (over)stock kan rust geven.
🖤 Concurrentie: “Als mijn concurrenten meedoen, moet ik dat ook doen of ik mis die extra omzet.”
🖤 Zichtbaarheid: Als je reclame maakt op sociale media, in nieuwsbrieven… i.k.v. Black Friday breng je jouw zaak extra onder de aandacht.

⬛ Waarom zou je als kmo NIET deelnemen aan Black Friday? ⬛

⬛ Marges: je verkoopt met (grote) korting en zet zo jouw winstmarge onder druk. Winnen van de ketens is niet vanzelfsprekend. Jouw marge is sowieso anders dan die van hen.
⬛ Klanten: Black Friday-fans zoeken vaak de goedkoopste prijs. Ze kopen nu, maar ruilen je volgend jaar misschien terug in voor ‘de goedkoopste’.
⬛ Logistiek: kan jij, al dan niet met je team, de klus klaren op logistiek vlak? Kan je jouw voorraadbeheer goed opvolgen… en de leveringen?
⬛ Waarde: als je te veel korting geeft, kunnen klanten jouw producten of diensten als minder waardevol gaan zien…
⬛ Waar is Wally? De grote spelers trekken alle aandacht naar zich toe op Black Friday. Hoe kan jij met jouw zaak in het oog springen?

💡TIPS 💡

💡Als Black Friday niet past bij je bedrijfsstrategie, doe dan niet mee en zoek alternatieven, zoals bijvoorbeeld
– een actie met exclusieve kortingen of voordelen voor trouwe, vaste klanten.
– het durven promoten van duurzaamheid: meer en meer mensen staan heel kritisch tegenover de consumptiedrang van Black Friday. Je kan hen een duurzaam alternatief bieden, zoals een “Green Friday”-actie of samenwerken met lokale partner(s) om actie te ondernemen voor mensen en/of de omgeving. Laat je inspireren door het voorbeeld van Dille & Kamille!

🦓 DUS… 🦓

🦓  Of je als kmo deelneemt of niet aan Black Friday hangt af van je bedrijfsdoelen, de middelen die je ter beschikking hebt en jouw doelgroep.
🦓  Voor een kmo is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen de kansen die je ziet om extra omzet te genereren en de risico’s voor de marges en de logistieke uitdagingen.
🦓  Doe enkel mee met een goed voorbereid actieplan dat aansluit bij wie je bent en waar je voor staat!

🖤 Doe jij volgend jaar wel/niet mee, met Black Friday? ⬛

Heb je interesse?