Wist je dat... duurzaamheidsrapportering jouw kmo troeven geeft?
👉 Er is veel te doen rond duurzaamheidsrapportering en de nieuwe Europese wetgeving hashtag#CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). De invalshoek kleurt (uiteraard) de informatie.
👉 Even een zijsprong met bondige CSRD-info:
💡 Deze EU-wetgeving verplicht grote bedrijven om transparant te rapporteren over hun milieu- en sociale impact volgens een uniform kader. Het maakt vergelijking mogelijk en helpt bedrijven hun hashtag#ESG-risico’s (milieu, maatschappij, bestuur) beter te beheren.
💡De CSRD geldt voor bedrijven met minstens twee van deze kenmerken: €40 miljoen omzet, €20 miljoen balanstotaal of meer dan 250 werknemers. Het zou in de EU om +/- 50.000 ondernemingen gaan.
💡 Kmo’s kunnen ook impact van de CSRD ervaren, zij het dan vooral indirect. Grote bedrijven in de toeleveringsketen zullen de kmo’s vaker gegevens opvragen over duurzaamheid… (denk hier al eens terug aan de hashtag#VSME 😉).
👉 Welke troeven heb je in handen als je duurzaam onderneemt als kmo en rapporteert?
We baseren ons niet op aannames en theorieën, maar ook op onze eigen ervaringen. Die hebben we trouwens niet recent verworven. Wij zijn daar al sinds 2009 mee bezig. 😉
💎 Je versterkt je reputatie. 💎 Als klanten, partners, leveranciers, investeerders zien dat je verantwoord onderneemt, straalt dit vertrouwen en professionaliteit uit.
💎 Je onderneming is een klantenmagneet.💎 Door in te zetten op duurzaamheid kan je jouw onderneming onderscheiden van concullega’s. Je trekt nieuwe klanten aan en versterkt de banden met bestaande klanten op lange termijn.
💎 Je werkt kostenbewust.💎 Duurzaam werken betekent nadenken over het wat en het hoe. Als je energie bespaart, afval vermindert, grondstoffen efficiënter verwerkt… heeft dit positieve effecten op de omgeving én de middelen van je zaak..
💎 Je smoort risico’s in de kiem.💎 Omdat je proactief werkt en mogelijke milieugerelateerde of sociale risico’s vroegtijdig identificeert, zal je ze ook beperken.
💎 Jouw onderneming wordt toekomstbestendig. 💎 Wie bewust duurzaam werkt en rapporteert volgens de CSRD, anticipeert al op strengere regelgeving en veranderende verwachtingen van stakeholders. Er moet geen (paniek)reactie volgen.
💎 De werknemersbetrokkenheid neemt toe. 💎 Een duurzaam beleid motiveert medewerkers en maakt van hen fiere ambassadeurs voor de onderneming.
💡 Een hashtag#duurzaamheidsrapport hoeft dus geen/niet alleen een last te zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat het een krachtig beleidsinstrument 🎯 kan zijn dat jouw onderneming sterker maakt in deze snel veranderende wereld. 🚀
😈 “Ach, wie een goed verslag kan schrijven, kan in dat rapport zetten wat hij/zij wil… Het is allemaal greenwashing.”
Klinkt jou dit bekend in de oren? 😅
Daarover snel meer. 😉 🦓